HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

torsdag, februari 05, 2009


Så har jag sett Valkyria. Den får 4 av 5 i betyg. Trodde inte att jänkarna
kunde göra en så pass sansad och hygglig film på temat. Dom gör ju mest pratfilm om olycklig
kärlek, numera. Man har betonat ungefär lika på operation Valkyria och på von Stauffenbergs insats. Det är bra för helheten. Det är en mycket välgjord film. Berghof får vara med i fem minuter men är mycket tydligt återskapat.
Detaljerna ligger rätt.
Som t ex att många vakter runt varglyan hade myggnät. Speer skriver om Hitlers dåliga val av plats för sin Wolfschantze.
Det var mycket sumpmark i omgivningen, myggplågan var stark.
Speer menade också att herr H var dilettant i alla avseenden utom et
t, som psykolog. Han kunde läsa och hantera folk som ingen annan.
---------------
Vidare har jag sett Arn I och II på dvd. Båda filmerna verkar vara gjorda för 14-15åringar. Men det är bra film för den gruppen. En bra väg in till historia som studieämne.
--------------------

Så +ar jag ånyo för INFILTRATÖREN.
En upplevelse av svensk polis
när den är som......bäst och sämst!!
Här drar jag mig inte för att berätt om den skärrade sydeuropeiska
gangstern som kom inrusande till sina kumpaner:
"Grabbar, för fan, polisen är efter oss!! Men jag har goda nyheter också. Det är den svenska polisen".