HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

lördag, april 14, 2007

Just nu är det mest mossa i huvudet på mig. Och lavar. Vilka härliga konstverk som tittar fram.
--------------------------------------
BERGSLAGEN är status. Dock är inte området helt lätt att sätta gräns på.
I början av 80-talet fick jag upp ögonen för denna pärla i rikets geografi. Jag var gäst på Nyhyttans Hälsohem. Som då drevs av 7-dags-adventisterna. Proffs på vegmat och läkeri. Det var stil på den tillställningen. En makalös matkonst. Riktigt relischöst var det. Sa
man "dansband" så ojade dom sig.
Men det var kultur/industri-minnen som fångade mig. Naturens kraft och energi är alltid en religion! Ödsligheten och dramatiken i vildmarken ger mig bättre tröst än ökenguden från Palestina.
Av forskarna får vi veta att Bergslagen ligger i ena änden av det stora barrskogsbältet som slutar i Sibirien. Nu var det avfolkningbygd, mötte man någon stigman var det en byrådir i pension.
----------------&---------------
Om
man tar sig före att äta lunch i Grythyttan och sedan fortsätter till Kopparberg; får man en vacker biltur. Väl framme går man en sväng på kyrkogården och bevittnar Bergslagens forna storhet. I gravstenar och eftermälen.

GULDSMEDSHYTTAN
USKENBYGDEN
BERGLUNDS HANDELSBOD

SAXÅ BRUK

HJULSJÖ SOCKEN

BREDSJÖ
Kuriosa, detta vykort från ca 1900 Bredsjö
--------------------------------------
LOKABRUNN
GRYTHYTTANS GÄSTGIVERI