HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, april 23, 2006



Igår hade vi förmånen att få avlyssna en Mozart-konsert med Örebro Stråkkvartett och Primula Veris, samt några ur Sv Kammarork. Många och nöjda var vi som lämnade Nicolai kyrka.
Dissonanskvartetten, Exultate Jubilate och en Vesper (K 339).
Om K 465 skriver Solomon att "här uppmanades Haydn och Beethoven till tävlan". Betänk att Haydn är 24 år äldre. Han säger också att har
"Mozart skrivit detta så är det en mening bakom".

Man kritiserade M starkt för detta verk. Och som allt nyskapande lockar det mig extra. Jag har tyvärr sorgligt lite musik av M, bara 12 CD. Emedan jag äger 34 st av Bach. Nu måste jag köpa denna kvartett. Ägare till en annan "Haydn-kvartett" K 458 är jag och den börjar så där vanligt gulligt....&.... Så klipper jag in de första takterna ur 465 (alla mina läsare kan naturligtvis noter). Vilket jag inte kan, men det ser spännande ut.... Och så en bild på Constanze som jag tror Wolfgang uppriktigt älskade. Han skrev en ofullbordad mässa (c-moll) till henner ära. Den/det man älskar blir man aldrig klar med!? Ett mästerverk lär det ska vara.