HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

torsdag, januari 31, 2008


Dammen där vi hade en ganska ovanlig fågelfamilj förra sommaren.
Undrar om dom kommer att häcka på nytt. Till ex. fanns det bara ett par av denna art i hela Kvismaren
ÖBO har ju lagt en sopstation där och ungarna har gott om föremål att kasta runt. Särskilt i vattnet. Att ÖBO terroriserar oss är en sak. Att man så aktivt bidrar till miljöförstöringen är kanske ännu värre.
Längst till höger skymtar vårt hus
-------------
Nu lyssnar jag mycket på ljudböcker. Det är kungligt att ha en lektör. En bra uppläsare. Och så billigt numera.
Gustaf III hade Lars Hjortsberg i denna syssla. Väl beskrivet av Pleijel i Kungen
Komediant. Som naturligtvis finns som ljudbok.
Den senaste jag läst/lyssnat på är Gentlemen av Klas
Östergren. En underbar uppläsning, en fantastisk bok. Av mig glömd i alla år. Den som spar han har. Skämt åtsido. Här rör det sig om en pellejöns (jag) som inte fattar storverk förr än efter 20 år.
Sedan tänker jag lyssna en gång till på Tyskland Talar. Hela arrogansen i tysk propaganda kommer fram i alla dramatiserade radioinslagen
-------------
Den 2 januari 1719 startar Karl XII liktåg från Uddevalla. Och den 27 kommer man till Stockholm.
Wikipedia fungerar utmärkt fortfarande. Det är glädjande. Sök på ett årtal, t ex.
-----------------
En annan spränglärd sida är TACITUS.NU
Rekommenderas.
Här är ett utmärkt läsexempel.