-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

onsdag, december 26, 2012

---KURIOSA FRÅN STOCKHOLM-UTSTÄLLN. 1897---


OBS: hur arbetaren hyllas

----------------HISTORIA----------------
INNAN DENNA BOK GALLRAS BORT 
SPARAR JAG NÅGRA SIDOR. 
DET ÄR BÖRJAN AV KRIGETS VIKTIGASTE ÅR 
SOM TECKNAS HÄR.
 UR EN SVENSK DIPLOMATS SYNVINKEL.




------------KULTURHISTORIA-----------


Brategården i Bråfors Bergsmansby
Kort ljudfil här
----------------------------------------------

Albin Amelin

Jag gav nyss bort en Amelin till Erikshjälpen. 
Strax före vi skulle åka kom en granne förbi. 
-Vill du ha den här, frågade jag. 
-Nja, bäst jag frågar min fru. Det är hon som är expert!
Frun kom. 
-Nej, jag känner inte till Amelin. Och vad är det?
Är det...... en sorts krita?
Sa experten, om litografin!!
Så är det att bo bland populasen!

BILDLÄNK PÅ AMELIN HÄR 

------------------------LÄSTIPS-------------------
RESA TILL NATTENS ÄNDE anmälan i SvD
Och på sajten
DAGENS BOK