-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, mars 12, 2012

Jag gråter över SJ.
Min far var lokförare. Jag har kört lok. 
Hållit ned "dödmansgrepp", bromsat och tutat.
Har åkt mera tåg än de flesta. Jag valde tidigt
bort bilen som färdmedel. Far blev dödad av en bilburen galning
en tidig morgon 1970. På väg till sitt arbetet. Jag fick en aversion 
mot bilen och en ökad känsla för tåget. 
Så det blev järnväg för mig, även som vuxen. 
Runt till alla travbanor har det burit av med tåg.
Och möjligen en kort bit med taxi.
Senare alltid till Jägersro och "Klampen" (galopp).
I England satt jag och åkte tåg till galoppbanorna
i södra delen och Midlands.
 ---------------------
 BAKSIDAN på det kinesiska undret.
 -----------------
THOMAS BERNHARD en författare för finsmakare.
Till synes korta, enkla och humoristiska texter.
Men med stort djup och tankerymd.
Bra anmälan i DN här!!

------------------------------
Från "svenskan" idag, en mycket välskriven artikel.
Jag håller (som patient) helt med de två lärde!!