HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, maj 02, 2011


Det här är precis min åsikt.
(Och jag är inte sosse, men jag har råd att vara objektiv. Vidare läste jag ungefär samma sak i Goldman Sachs omvärldsrapport härom året).
Sverige har främst G P att tacka för nuvarande välstånd.
Borg har sparat och förvaltat. Med den äran.
Dock, nuvarande sparsamhet förstår jag inte.
Varför sälja Nordea-aktier från svenska staten
till finska staten.
Någon kanske tror att Björn Wahlroos äger mycket i SAMPO
Så icke, 2 % är det. Finska staten äger drygt 14 %.
Varför sälja över huvudtaget.
Vi är väl nästan bäst på att betala skulder.
Vet Borg något hemskt som ska komma, som vi andra inte vet?

----------------LNDHSKA BOKHANDELN I ÖREBRO-----------Den här texten hittade jag i en släktkrönika av Åke Bonnier.
Häpnadsväckande, eller hur? Göteborgarna fick vända sig till
Örebro
för att köpa böcker.
Nils Magnus Lindh
Örebro är även grundvalen för bokförlaget NORSTEDTs

---------SORGLIGT KAPITEL---------
------------NAZISM&ÖREBRO-----------

Jag har snabbläst boken "Svenska i Gestapos tjänst......"
En gedigen bok. Med många noter och källor.
REKOMMENDERAS.
Både till den som som vill fördjupa sig i ämnet och den som vill
läsa skvaller om en otäck människa.
Så här ska man skriva historia numera, menar jag.
Med hänvisningar och korta resonemang nedtill på samma sida.
JOHAN PERWE
Läs även det finstilta här under. Vad dråpligt!?
En typ av hennes egen sort som stenhård åklagare.
"Detta leder till ett sidospår i boken. Johan Perwe för ett ganska långt och intressant resonemang om avnazifieringen av Tyskland efter kriget. Han menar att den var misslyckad och kanske att en småbrottsling som Dagmar Imgart fick oproportionerlig uppmärksamhet"
BRA LÄNK PÅ DETTA

------------NAZISM-------------

Hitlerismen hade två inriktningar.
Modern industristat och primitiv fundamental religiös sekt.
Snyggt formulerat av en som verkligen begriper:
SAUL FRIEDLÄNDER
--------------&-------------
Svarthakedopping (antal ungefär 1200 i Sverige) har vi i dammen här intill.
Spännande att följa denna vackra fågel.
För första gången sedan jag flyttat hit .