HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, april 25, 2011

När jag var i Stockholm härom veckan talade vi om slottets fula färg. Eller brist på färg.
Det gör nog alla som inte skådat denna, i och för sig vackra byggnaden, på ett tag. Putsen ser för jävlig ut. Många tycker det är en skandal. Nog håller man med. Och nog har det varit annorlunda. Vilket man tydligt kan se i vår närkingska landsmans två målningar.
Särskilt vid närbilden, eller hur?
Johan Sevenbom drog till huvudstaden som 23åring för att göra karriär som målare. Stockholmia Förlag har gett ut denna bok om J S, här hos Bokus.

--------------DOSTOJEVSKIJ--------------
En av de stora, kanske den störste. Men någon trevlig prick var han ej.
Jag är rätt säker på att STRAKHOV inte överdriver särskilt mycket.
En bra väg till D är K E Lagerlöfs bok.
"I knappa men koncisa kapitel följer Lagerlöf Dostojevskij från barndomen med den krävande fadern och den ömma, tidigt döda modern, ungdomsåren med litterära och politiskt omstörtande aktiviteter i Petersburg, skenavrättningen, den livsavgörande tiden som fånge och förvisad i Sibirien"

Ack, se hur det kan gå med en fin (adel), bildad och pedantisk herre
när han botar sig med alkohol. En doktor till på köpet.
Själv skulle jag inte kunna torska på dylikt.
Jag är samma lata halvalkis som för 40 år sedan.

Möjligen försökte Fjodor skriva sig fri från sin egen obehagliga person.
Därvid har han ju lyckats makalöst bra. Men knepig var han. Kedjerökande jobbade han hela nätterna och sov sedan mellan 0600 och 1100. Behöver man säga att han dog av lungblödning?

--------------INTERNET-------------
Bodil har så rätt. Vi har bara sett början på internet ännu.
Och inte blev det en dypöl som så många yrat om.
Alla kommer vi ha nätet i telefonen, ganska snart.
Jag har det redan och är mycket förtjust i min HTC Desire
Gränssnittet är magiskt. Sense!!
Nu förstår jag alla unga som sitter som hypnotiserade vid sin telefon.

-------HUMOR?-------
--Tonåringen började utvecklas snabbt, och mamman tyckte det var dags att hon lärde sig något om livets realiteter. "Lisa," började hon, "det är på tiden att vi har ett litet samtal om hur livet kommer till. Som du säkert vet så växer en baby i mammans mage....."
--"Det skulle säkert vara intressant att höra mer....." sade dottern, "men vad jag verkligen behöver veta är hur man bär sig åt för att fejka orgasm."
--------
Patienten: --1200 kr för att dra ut en tand! Och det tar bara 5 min.
Tandläkaren: --Ja, jag kan hålla på längre om du vill!?