HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, november 29, 2010

Sydkorea i hetluften just nu!
Här ska jag försöka ge det viktigaste från denna artikel i Di 24/11.
Vid sidan om G20 slöt presidenten Myung-bak ett avtal med Ryssland om stora investeringar i Sibirien. Han säkrade en order på fyra kärnkraftverk till Turkiet (20 miljarder $). Dessa kärnkraftverk anses både driftsäkrare och billigare än de franska t ex.
Skynda, skynda !!
Starka statsfinanser och storvalutareserv gjorde att landet klarade chocken 2008 bra.
2009 hade man tillväxt, vilket bara tre länder i OECD fixade.
Kina är den största utlandsmarknaden. Sydkoreas andel av Kinas industriimport var hela 14%. Kinas import från Japan är 17% och från USA 8 %.
Lite kortfakta:
#Kinesiska håller på att gå om engelska som andraspråk.
#Sydkorea har haft en synnerligen sträng invandringspolitik
#Hälften av befolkningen säger sig vara troende (majoriteten kristna)
#BNP per capita är 29,800 $, (Sverige 37,800 $) enligt IMF.
---------------&--------------
Jag ger inga aktietips på enskilda bolag. Men så här ska det gå till, ungefär. Små men viktiga, högteknologiska detaljer till utvecklingsländer. Ett annat ex. kan vara Alfa Laval som säger detta om sina produkter: "All industries use cooling, heating, flow and separation in their daily operation." Dagligt användande, var det. Och helst i stora snabbväxande länder. Själva motsatsen till USA och Japan, eller hur?
-------------
Intressantast i detta klipp är början och slutet. Jag tror att vårt land kan få mycket svårt att hävda sig inom service. Förr har man sagt "Låt dom producera men utv. och service klarar dom inte".
----------------
Här tror jag att Borg har gjort sitt första (stora) misstag.
Flera andra tunga namn säger samma sak, exempelvis Lars Calmfors.
Tyngst av dom alla, säger jag: Detta är fel!
---------------------
Från ett radioprogram.
Man språkade helt lättsamt om hur personer upplevde sin barndom i ett frireligiöst hem.
"Det var massor jag inte förstod, särskilt i sångerna.
Hosianna, trodde jag länge var
´hos e Anna´ i höjden. Och ´tryggare´, med sin underliga betoning, trodde jag var bryggare. ´Bryggare kan ingen vara´, öl var ju något hemskt....
-----------
------------
Till slut ett tips på Sirens nyttiga
Verktygslåda
-------------------
OCH NI SPELAR VÄL KABOOMZ
NU NÄR MÖRKRET GRIPER
ER OM STRUPEN DET LÄTTAR UPP