HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, november 08, 2010

Mina föreställningar om diabetes kom på skam i och med detta. Jag trodde 2an var mindre genetiskt bunden. Och att sjukdomen var mindre framträdande i Asien. Ack, ja. Man lär så länge man har lever. Här använder jag mig av forskning av bl a Leif Groop
---------------
Så har vi EPIGENETIKEN, som verkligen intresserat mig nu på slutet. En liten och kort genetik mitt i genetiken. Jag hörde en föreläsning där forskaren menade att om t ex en mamma har ätit mycket skräpmat så kan barnbarnet få sota för det. Någon gen för exempelvis bröstcancer slår på. Och är aktiv i några generationer. Häpnadsväckande, eller hur. Alkoholism är ju en starkt genetiskt bunden sjukdom. Man tänker sig alltså att barn och barnbarn till en alkoholist fått aktiva gener och därmed löper större risk. Och utan drickande i några generationer avaktiveras dessa. Det här är naturligtvis relativt. Sjukdomar/cancer är fortfarande ett skrämmande lotteri. Dock ett alltmera strukturerat sådant, numera.

DIABETESPORTALEN

FÖRDJUPNING HÄR

OCH LÄKARTIDNINGEN HÄR

EPIGENETIK INOM PROSTATACANCER

ÄNNU ETT EXEMPEL

------------------&-------------------
Det blev inte mycket Kultur idag, men en slutkläm orkar jag med.
Från Lars Gyllenstens bok "Anteckningar från en vindskupa".
Som om jag hade skrivit det själv, om jag ägt geni.