HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, mars 28, 2010

Mahlers första tonsättarstuga och hans utsikt från den andra
(minus husen till vänster förstås)
Här ovan beskriver C-J Malmberg musiken, rätt träffande.
Men att många har mött den i sina tonår, nja.

Nu har det varit MAHLER alltså.
En gigant, särskilt med tanke på utgångsläget!
Jag lyssnar i efterhand per dator om jag missar direktsändningen.
Bra för en man med farliga sjukdomar hängande över sig.
Som skarpslipade svärd.

Mahler i P2, en fantastisk lyckad satsning.

Här har ni den härliga:
Das Lied von der Erde.
----------&----------
Man kan inte komma ifrån Döden i Venedig i det här sammanhanget.
Det fantastiska Grand Hotel des Bains.
---\/---
Det är en av de bästa filmer som gjorts. Åtminstone den vackraste och mest välgjorda. Och med bästa huvudskådespelare. Jag har sett den 4-5 ggr. Nyss fick jag se att min DVD har extramaterial om hur Visconti jobbade. Sånt brukar inte vara bra, men det var det. Han var kolossalt noga med detaljerna. Och hela hotellet stod ju nedlagt och tomt. Hela den fantastiska miljön fick alltså fraktas dit och monteras upp. Oerhört att tänka på, om ni ser den igen.
BRA INFO HÄR

------------------&-----------------
Till slut: Bra affärer dom gör, jänkarna!!
Köper ett bilföretag för 50, säljer sedan efter tio år för 13.