-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

lördag, december 05, 2009

Här har ni utgivaren av denna sida.
År 1955, det är examen i andra klass. Kolla kavajen, den har min farmor gjort. Hon var en utmärkt sömmerska. Kolla fickorna, vilket snitt. Hon hade stil, det tycker jag man kan se på bilden här intill. Farfar var skomakare och familjen var naturligtvis fattig. Min far står bakom farmor. Smal och med kal hjässa, precis som jag själv.
Jag blev döpt till Ulf. Och det gillar jag skarpt. Ett äkta urnordiskt namn.
Med ett kort ögonkast i den informativa (men ändå lättlästa)
SVENSKA RUNOR hittar man: Grimulv, Hådulv, Hjorulv och Härjulv.

Alltså, man blir döpt till xxx-ulv. Den så fruktade vargen. Skulle namnet månne ge intryck av skräck och fruktan? Nja, när det gäller "härj" så menas inte härja utan ett härj (harij, harj), ett stenigt land eller grunt stenigt vatten. Som i Härjedalen, (Harj-å-dalen).
------
Här spelar kanske Fenrisulven en roll. (Talade man om denne best i Sverige på 600talet?) Han som ger sig på självaste Oden vid

RAGNARÖK
------
FORNNORDISKA MANSNAMN
-----
URNORDISKA NAMN
(Varning för akademiskt innehåll)

-----&----
ANDRA STENAR I BLEKINGE
(riktig kuriosa-skrift, med arghet menas
sexuellt pervers)