HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, december 27, 2009


DECADE
Så var det alltså dags för årtiondets händelser.
Svd gör det så bra här.
Jag tar fram några personliga saker från kulturen.
På musikens område har vi varit lyckliga nog att ha
Thomas Dausgaard som chefsdirigent i stan. "Han har varit gästdirigent hos ett antal av världens viktigaste orkestrar." Skriver man på Kungliga Filharmonikernas hemsida.
----
Sedan går vi till litteraturen. Då måste vi lämna Sverige för att hitta något vettigt. Mitt val faller på
Irené Nemirovsky, en fantastisk författare som undanhållits oss i långan tid. Så har vi Carmac McCarthy. En (RUSKIGT) bra författare. Många svenskar säger kanske att Stieg Larsson måste nämnas, nja, inte min smak? Som man skriver i SvD: "Hur bra är det här egentligen"!? Mest en guldkalv, eller hur?
Så måste man nämna att tiondet gav oss mera 1900talshistoria än någonsin. Ett stort sunt intresse har väckts hos gemene man.
----

Sedan till filmen,
bröderna Coen är väl självklara storheter. Vidare Göta Kanal 3, en ny svensk storfilm. Kvalitet rakt igenom, det vet man innan man sett den, eller hur? Nå, snabbt vidare, eftersom minnet är dåligt tar jag den senaste toppfilm jag sett: The Reader.
Historia ligger mig varmt och hjärtat därför vill jag nämna "Der Untergang" med den fantastiske Bruno Ganz.
Han spelar för övrigt rollen som juridikläraren i The Reader
------
Årtiondet var även det digitala fotots genombrott. Vilket gav en hel del magsura "riktiga fotografer, (analoga)". Men en kamera för 3000 kr ger numera bättre bilder än de flesta gamla filmbaserade. Plus att man här har en fantastisk miljövinst. Inget slabb med kemikalier!
---
Åren som gått var även internetköpens nya förlovade tid. Böcker, elektronik, datorer, t o m damsugarpåsar köper jag över nätet.