HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

tisdag, november 10, 2009

ANDREAS CERVENKA tycker jag skriver bra krönikor och analyser (i SvD). Nu senast om hur krisen i USA pågått länge. Han beskriver utv. i en liten stad två timmas bilfärd från Boston. Först var det textilindustri, sedan tillverkning för rymdprogrammet och vidare till hemelektronik. Nu är det utb. som gäller, jurister och ekonomer. Och det blir inte landet rikare av, enl. min mening. Att utbilda sig ur en kris funkar inte. Man står där med en massa akademiker men ingen exportindustri. För övrigt drar väl dessa finutbildade personer snabbast möjligt.
---------
Ett välstånd kan inte bygga på att grannar tvättar varandras skjortor.
Så sa man förr, eller hur?
Icke heller kommer det att gå bra för det land där alla stämmer alla på skadestånd.
Ej heller blir det välstånd genom att bolla med nya ekonomiska "kunskaper".
Snarare är det så stater gått under. I evigt ekonomiskt trixande och juridiska skådespel.

------------
Vidare slår jag vad om att det ev. Geely/Volvo inte finns kvar i Sverige om fem år. En gång i tiden kunde man välja och vraka i Kina. Köpa hel eller halvfabrikat och mix till det. T ex sälja Dell som en amerikansk produkt fast allt var gjort i Kina. Samsung-chefen uttalade sig nyss om att allt, även utveckling numera måste göras av kineserna.
Det här betyder ju att man därstädes, ganska snart, kommer att kunna göra bättre Volvobilar, Samsung-prylar, etc än vad göteborgare och koreaner tror sig vara bäst på.
------
Det är nya tider nu, och allt oftare. Verkar det som. Nyss var det en kille här som ringde på och ville sälja ComHem-tjänster. Personlig marknadsföring, alltså. Men jag sa till honom, som jag sagt till de två som ringt upp. Det är billigt, javisst, men deras modell är lite passé. Jag har mobilt bredband och mobiltelefon. Och dyngan man erbjuder på TV lockar inte mig!!