-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, oktober 19, 2009

En kultursida ska ju det här vara, därför skriver jag lite om opera. The Met är världens tyngsta operascen. Salongen tar icke mindre än 3900 pers. Dyraste platserna kostar 2800 kr. Medan en ståplats går på 110 spänn. (huurm, tänka sig att avverka Ringen per ståplats, Siegfried t ex, som tar fem timmar... Senast jag var på opera var det Rhenguldet, över 3 timmar utan paus). Nåväl, på varje stolsrygg finns det en liten textmaskin. I Sth o Gtb är den ju ovanför scenen. Men det funkar inte pga Mets stora höjd. Mera kuriosa: man tar in 18 miljoner per kväll i biljettintäkter. En svensk, Göran Gentele, var på väg att bli chef men dog i en bilolycka strax före tillträdet 1972. För övrigt rymmer The Met 3 st. operahus av Göteborgs storlek.
Allt detta har jag har jag tagit från OPUS nya nr24.
-------&------
För den som vill kolla på bilder från USA rekommenderar jag DENNA SIDA. Det är stora bilder som tål att zooma. Otäcka som den övre och vardagligt dramatiska som den undre. En del är inte ens foton. Det är en ojämn blandning, ska sägas.
------&-----
Ska ni hyra en film i höstmörkret tipsar jag på The Reader. En stark film som jag ger 4+. Skräpblaskan DN ger den en tvåa i betyg och det är precis vad jag ger tidningen i betyg.
------&-----
Sedan min favoritbänk i början av juni. Ack ja, det var tider det!!