-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

tisdag, augusti 18, 2009



Venakullen och dess vita kor. Min reatret.
-------&------

Norskt besök i hamnen. Så fort man kom nära doftade det tjära.
Och så fanns det två par årtullar. En riktig kämpebåt. Med en sån här tar man sig jorden runt!?
Varför har vi inga riktiga hjältar i Sverige? Norrbaggarna har Nansen, Amundsen och Tor Heyerdal. Och vad har vi i vårt land? En krigshetsare som Sven Hedin.
-----------&----------
EKONOMI
Från SvD kommer detta klipp. Detta är min uppfattning också: marknadsekonomi är idioti, när den lämnas utan tillsyn och regelverk . Och det är ju just vad många "nyliberaler" vill. Det finns ett bra system som vi dessutom redan prövat med framgång, blandekonomi. Och till den ska vi återvända.
Jag lägger nu all börsspekulation på is. Den svenska ekonomin är rent hysterisk. Går inte att förutse. Det finns massor med utländskt kapital som nog inte sett vilka eländiga företag man köpt in sig i. Tillverkningsindustrin har bara chefer och mellanchefer kvar. Inga arbetare. Ericsson är ett skräckexempel. Och bankerna sen!! Swedbank tigger pengar åt alla håll.
Alltså (ergo, som vi bildade säger) Sverige är mitt i en kris och börsen jublar.
Tacka vet jag förr i tiden, Refaat el-Sayed och co. Hederliga, justa och sanningsälskande företagare. Men det är andra tider nu.
..............
Nu har jag lagt hälften av mina rörliga pengar i en kinafond. Resten ska jag resa upp när härliga September nalkas.