HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, augusti 30, 2009

Vem vill inte bli rik? Men hur ska det gå till?
Genom hårt och hederligt arbete? Nja, på alla välbetalda arbeten
sitter det en gammal stöt och bromsar.
Denne kan omöjlig en gå ned i arbetstid och välstånd.
Genom utbildning?
Nja, är den svenska utbildningen värd något?
Genom entreprenad?
Nja, är inte den marknaden mättad!?
Och illaluktande!?
Nej, här ska ni få nyttiga tips. Sök er till politiken, bli en politrixter. Sök till Sv Näringsliv och Timbro. Vräk ut åsikter om allt! Sök er till facket, ni som inte kan eller begriper något. Sök er till MARKNADEN. Till åsiktspressen, till lobbyn. Till Veckans Affärer, Dagens Affärer och Sista Minuten Affärer.

---------&---------
Fredrik Lundberg, och många andra som förstår sig på Börsen har skakat på huvudet. Legat lågt under sommaren. Många hedgefonder har tappat rejält. Både mäklare och kommentatorer har tappat hakan. Förvåning, var ordet. Företagen går dåligt men börsen går bra! Förklaringen kan bara vara en sak: masspsykologi. Och kanske dåligt informerade spekulanter i utlandet.
Nu är det så här att jag gillar Sverige.
Jag önskar mitt fosterland allt väl. Jag fasar för ett svenskt mini-1929. Som dock måste komma om detta fortsätter.

---------&--------
Sedan tänker jag på min stackars rumskamrat på AVA. Han som satt i solen och drack alkohol. När han kissat på sig ringde han ofta och sa två ord: "Ny blöja". Dock hade han inga talsvårigheter. För i telefon lät han språksam. Och framgångsrik lät det som. Och med snygg fru.
Nåväl, i en sak tror jag han tog miste. Att allt skulle ordna sig bara han kom till neurologen. NEUROLOGEN, VAR DEN STORA TANKEN. Där fixar man det här med benet och inkontinensen.
Med tiden och med en viljeansträngning skulle det ordna sig.
Dock, var det en blödning pga alkohol så låg nog snarare flera på lut.