-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

fredag, juni 05, 2009

Hade tänkt lägga ned den här sidan. I brist på engagemang, både från mig och kanske även från läsarna. Men så har jag nyss köpt Lars Widdings "På Årstafruns tid" CD-skivor.
Och, fan vet om jag inte ska fortsätta. Det är nåt lockand
e och speciellt med dagböcker. I vår tid heter det ju blogg eller Twitter. Och den här sidan är ju någon sorts mixup. Nåja, Widding lyssnade jag på för 20-25 år sedan. På band förstås. Han borde vara passé. Men så icke! Han är fan i mig den mest levande uppläsare man kan tänka sig. Han älskar Märta Helena och hennes journaler.
Jag var i Stockholm härom dagen. Storlopp på Täby Galopp. Dagen därpå tog jag tunnelbanan till Liljeholmen och gick upp mot gården. Det är vacker natur att vandra genom. Och herrgården ligger där vit och knubbig. Mycket inbäddad i grönska. Raviner ned mot viken och Årsta Holmar.
Jag har roat mig med att scanna in två sidor ur själva dagboken och valde då från 1818. Mest för att datum och dag stämmer och för att en viss bagare Sundell förekommer. Jag tycker M H R är lite nedlåtande mot honom. Ett par sidor senare kallar hon honom för Handelsman. Och i själva verket var Olof Sundell bagareåldersman, ryttmästare vid Borgerskapets kavalleri, stadsmajor, (1782-1838).
-----------
Lite kuriosa när det gäller dagboken, först vid 44 års ålder ser hon en älg (som var tam). Detta fast hon bor halvt på landet.
Folk får jobba kvar fast de varit fulla fler dagar än dom varit nyktra. Sedan det makabra att hon ville titta på sina döda barn. Lossa på kistlocket och besiktiga. Sju barn dog tidigt, en drunknade senare. Han var en misslyckad officer som drog på sig stora skulder. Som Märta Helena fick kämpa med i 20 år efter hans död.
Sedan hatade hon Gustaf III och Gustaf IV. Förtalar dessa så mycket hon orkar.
Ja, det är en oändlig massa spännande och roliga saker. Samt en levande och ofta precis historia!!
ÅRSTA GÅRD