-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, maj 10, 2009


S K A R P A
D I K T ER

.......Grannfrun sitter i fönstret och syr
Mamma är bakfull och ute och spyr
.....
Sonja Åkesson
--------
.......Igår var jag slav vid lastens brunn
Idag är jag härsken och torr i mun
......
Nils Ferlin
Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå

Gustaf Fröding

Sedan några ordspråk

#Den som gräver en grop åt sin granne, bör ta mått på sig själv.

#Dåren drömmer om rikedom, en vise om lycka

#Den vise talar om vad han sett, dåren om vad han hört

#Skaffa dig vänner innan du behöver dom
------------------------
En lastbilschaufför plockade upp en läcker brud som liftade. Efter några mil frågar han henne vad hon heter.

- Juni, svarade hon och såg generad ut.

- Aja, skäms inte över det, sa chauffören. Jag heter Olle Nysnö.

Sedan blev det helt tyst. Efter några mil ler chauffören med hela ansiktet och säger:

- Visst skulle det vara häftigt med 25 cm nysnö i juni...