-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, maj 04, 2009

Johan Norberg om
Islands ekonomiska katastrof

På en dag föll den islänska kronan med 27 % mot euron.
Börsen höll stängt i tre dagar. När den öppnades igen föll den med 77 %.
............
Framgångsrika företag slogs sönder, arbetslösheten sköt i höjden.
Enligt min mening hade Hedgefonderna redan grundlagt detta. I går hörde vi Hans Rosling berätta att när han träffade hedgefondsfolk pressade man honom på synnerligen detaljerade uppgifter om mindre länder. Deras tillgångar och status. Allt naturligtvis i spekulationssyfte.
ISLAND MED I EU??
----------&----------
Sedan har jag naturligtvis läst
O´regans senaste bok

Här nedan en bild av hur det gick
till vid franska revolutionen.
O´regan har gjort en kort expose över tidsandan
ute i Europa, Gustaf Adolf saknade inte varnande exempel.I Frankrike var det ju ett uppror underifrån. I Sverige var det en sorts revolt ovanifrån. Från adeln som var ursinniga pga att kompetens och duglighet skulle vara allena gällande vid tillsättandet av offentliga tjänster. Alla skulle kunna komma i fråga.
---------
Jag lyssnade på Lars Widding för 20 år sedan. Han menade att
Gustaf IV Adolf nog var en av de bättre kungar vi haft. "Va, vadå!?" Sade jag mig, han som var så dålig enligt mina böcker. Han som man målats i så mörka färger. Ja, det var Widding som väckte mig. Fick mig att förstå falsk historieskrivning, adelslögner och propaganda. Vilken höll sig levande in i min generation.
O´regan har nu vederlagt en 200åriga vrångbild.