HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

tisdag, april 07, 2009


Idag fick jag helt oväntat ett tankeperspektiv till 80talet. England och kapplöpningstiden. Några damer här i huset fick inte igång DVDn och bad mig om hjälp. Dom skulle se "The Queen", alltså om QE2 och en person hon inte gillade. För mig har det alltid varit tummen upp för Elizabeth och tummen ner för D. Har man kollat in drottningen på nära håll vid Epsom Derby t ex så kan man inte tycka hon är dryg. QE2 gillar hästar!! D föredrog karlar. Men min bild är från 25 år tillbaka och från galoppens fingolv. Ingen terrorism var igång. Och livvakterna var inte livaktiga.

QUEEN ELIZABETH BLAND HÄSTAR

---------------------
Dock ger jag inte ett skit för någon som har ärvt titel och makt. Icke heller för Aga Khan som jag stod bredvid en gång då han vann sitt andra derby i rad. Han jublade inte, han skrattade inte. Och en reporter frågade om han inte var glad. "Jo, jag är glad" sa han, utan att le. Jag är republikan!!
----------&----------

Vill man läsa något med stake i så ska man gå till Céline. Här ett smakprov på hur han beskriver en läkarkollega. Första utgåvan var 1932. C är en av de evigt stora i Frankrikes litteratur. Han levde ett tag i Danmark och jag vallfärdade till huset han bodde i. Stod och kände på dörrhantaget. Jag var som mest begeistrad i L-F C på 70talet, han var som en inkörsport till en bildad gemenskap på t ex resor.
L-F CÉLINE