-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

fredag, mars 20, 2009


Jag knäpper den här maskinen innan den försvinner. Så som norra CV-porten gjorde. Skulle vilja höra ljudet från sån här sak, det måste vara mäktigt! Är jag nere vid Centralen och det kommer ett disellok sluter jag ögonen och lyssnar!
Gamla ånglok duger också!
-------------&-----------

Vidare har jag naturligtvis läst en hel del Darwin detta jubelår.
Roligast är nog självbiografin. Lättast att läsa. Han liksom bubblar av berättarglädje. Det är något roligt på varje sida. Sedan är det förstås en vanlig kronologisk biografi. Han avgudade sin far och denne lär ha varit en storslagen person. En och nittio lång och 150 kilo tung. Men med en skarp hjärna och ett stort förnuft. Läkare var han och jag visar på några texter om och av honom:

"En vän till honom som var frimurare låtsades som om han inte kände till hans stora känslighet när det gällde blod och sade liksom i förbigående när de var på väg till mötet: "Du har väl inget emot att bli av med några droppar blod?" När han upptogs i orden var hans ögon tydligen förbundna och rockärmarna uppvikta. Jag vet inte om någon sådan ritual förekommer nu, men min far nämnde episoden som ett mycket bra exempel på inbillningens makt, för han kände tydligt hur blodet sipprade nedför armen, och han kunde knappt tro sina ögon när han efteråt inte kunde se minsta märke där".
----------------------------
Sedan det gamla vanliga. Folk är ofta inte fysiskt sjuka. Men dom har alla möjliga privata problem som dyker upp som krämpor. Man finner sig inte till rätta i sitt sociala sammanhang.

-------&------

Jag lyssnade ofta på P P Heinemann, radiodoktorn, förr. Han blev på slutet så arg och förtvivlad över detta att han började förklara det
psykosomatiska fenomenet, i grunden och på allvar.
Många gillade inte det, och han slutade sedan sitt radiopratande.

--------
Nå, det var Darwin. Här är ett typiskt uttalande som på några korta rader rymmer mycket: "Jag försökte mig på matematik, och på sommaren 1828 reste jag faktiskt till Barmouth med en privatlärare (en mycket tråkig man), men studierna gick mycket långsamt för mig. Uppgifterna kändes motbjudande, och det berodde främst på att jag inte fann någon mening i att ägna mig åt elementär algebra. Det var mycket dumt av mig att vara så otålig, och senare i livet har jag ångrat djupt att jag inte höll på så pass länge att jag åtminstone kunde förstå lite av de viktigaste matematiska principerna, för människor som har den kunskapen tycks ha ett sjätte sinne."
Just det, alla som lärt sig matte går det bra för även i andra ämnen! Det vet vi nu!
-------&-----
Till sist, gör något åt det här!! Nu, omedelbart!!
Ge polisen ökade resurser, inte försvaret. Fienden kommer inifrån!
Stridsvagnar på Gottland, vilket trams!
"
Polisen i Göteborg jobbar just nu med flera ärenden där unga män tvingat andra ungdomar på köpcentrum runtom i staden att teckna dyra mobilabonnemang och sedan lämna ifrån sig mobilen de får på köpet."