HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, mars 15, 2009

Den här mannen har jag alltid beundrat!!
Och han fortsätter sitt goda arbete.
Under arbetet med boken LÄNGST DÄRNERE
fick han svåra kroniska skador.
-----------------&---------------


Jag skrev nyligen om Röda armén. Kanske behövs en närmare förklaring. Det mod de ryska soldaterna uppvisade tror jag alla känner till. Tyska generaler vittnade efter kriget om samma sak. Efter de inledande framgångarna gick det till på ungefär samma sätt. Dom hade 70-80% förluster, vi hade 15-20%. Och detta upprepades! I våg efter våg! Vårt folk tog förstås slut, men inte deras!!
Det var jänkarna och denna armé som tillsammans vann WW2. Medan England och Frankrike spelade en tragikomisk roll. Alla känner dock inte till samarbetet mellan de två stora. (Skolbarn i USA tror att man driver med dom). Ryssarna ställde upp med folk och USA med material.
15.000.000 par kängor, 3.800.000 däck, 2.000 lok till exempel.
Förutom alla fordon och teknik.
Lend- Lease Act.

Hans von Luck skriver om de fina Studebaker bilarna, när han satt krigsfånge. Och Schalamov, borta i Kolyma, skriver om att dom fick en Bulldozer. Man fick korv och glycerin som många trodde var honung och smakade på. Olja som man ville tro var smör!
Jag dristar mig att visa lite ytterst läsvärd boktext här:
.....................................
Men ryssarna kunde själva också.
T-34an:"The finest tank of WW2", citat från Encyclopedia of WW2.
Vidare översätter jag från samma lexikon: "Efter juni 1941 börjar T34 dyka upp och tyska pansargeneraler klagar på att deras granater bara studsade bort från vagnen..... Efter den första chocken börjar tyskarna koncentrera sig på starkare antitank-vapen". Men det lyckas aldrig riktigt. Det blir istället väldigt angeläget att fånga in och själva använda T-34an.