HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

söndag, februari 01, 2009


Stadsträdgården har fått ny look. Det var på tiden!
---------
Nå, har ni tänkt på Gud nu? Finns Gud?

Nästan alla proffstänkare svarar: JA.
Något som sysselsätter en ofantlig mängd människor måste finnas!!
Här lånar jag lite text av Kant:
.... frågorna om viljans frihet, själens odödlighet och Guds existens kan aldrig bli besvarade i vetenskaplig mening. Inte desto mindre måste vi tro på dessa ting, om vi ska kunna upprätthålla en moral.
Hur ser då Gud ut?
Det svarar man inte på bland filosofer.
Gud finns så som Universum och Tiden finns.
Några sekunda filosofer ger sig ändå in på förklaringar
Alla teorier är dock sämre när de kommit ut ur tankekvarnen
än när de stoppades in. Det kan röra

sig om att Gud är världens bästa placebo. Eller "Urmakarguden", deismen där Gud skapade men sedan drog sig tillbaka. Eller att Gud
befinner sig immanent i naturen. Sedan kommer Spinoza och
säger ifrån på skarpen: "Det är Gud eller naturen!!".
Kant och Spinoza är för övrigt mina husgudar. (Självfallet är religion något alldeles för viktigt för att överlåtas till teologerna)
Och jag tror uppriktigt på Gud(och gudar).
Men som i Yann Martel´s mästerverk om Pi.
Använder jag mig av flera religioner på en gång.

Som sagt, jag tror på Gud! Men ta mig fan inte på Jesus!
-----------------&---------------
Vi flyr till litteraturen. Jag har ägt 1500 böcker som mest.
Men det kändes lite pretentiöst. Lite snobbigt.
I etapper, de senaste 10 åren, har jag rensat bort hälften.
"Du är inte skapt för att läsa..." heter en understreckare i SvD 20 jan 2009.
Jag håller med här. Läsning känns något främmande. Jag får
till och med ångest ibland pga för mycket läsning.
Men det är en underbar lyx.
Att lyssna till en bok känns mer naturligt. Och hur gjorde di gamle och di lärde förr när det inte fanns glasögon. Ungdomar fick läsa åt dem
förstås!
---------

Här har vi några klipp från "Min första krets" av Olof Lagercrantz. En synnerligen stark bok, som jag gett en omläsning. Och som "håller" lika bra nu som 1982. Han ger ett bra exempel på de förädiska band som sex och droger kan ge hos kvinnor. Jag har hört så många vittna om samma sak.
-------&------
Så har jag läst "Infiltratören" av Lasse Wierup.
En superb bok. Den skulle vara obligatorisk för varje vuxen svensk som har synpunkter på polisen. Och det är väl snart sagt alla!? Inte minst vi som var med på den tiden då raggare var vårt största problem. Inga MC-gäng, "firmor" och organiserad, invandrad, brottslighet.
Vilket kattrakande boken avslöjar. Ju högre upp, desto ynkligare figurer. Och vilka modiga snutaren bit ner i herakien. För att inte tala om Max, en sann hjälte!
Hur fan kan folk läsa påhittad smörja i form av "deckare"??
----------&--------
Maria Persson-Löfgrens bjöd på ett föredrag om Putin på universitetet. Judarna verkar vara mycket aktiva i Moskvas ekonomiska liv nu. Man har "dubbelt medborgarskap" (eller hur termen löd) och åker i skytteltrafik mellan Moskva och Israel. Vidare verkar det som ryssarna resonerar ungefär så här: Vill inte Europa handla med oss så går vi mera österut. Där står man på kö.
Maria P-L har arbetat i landet i fem år och betonar att Putin är mycket populär. Det är kanske inte så konstigt?
Vad har man att välja på? En stenhård KGB agent (och lillefar)
eller
5-6 lika stenhårda, supergiriga, gangsterproffs. Verklig demokrati blir det ju inte tal om de närmaste tio åren!
-----------&----------
Sedan verkar svenskarna ha gasproblem!? Hur ska man ställa sig till en rysk-tysk gasledning i Östersjön. Ska vi stoppa den med militära medel? Eller politiska? Det är en synnerligen allvarlig fråga, som måste dras i långbänk!!