-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

måndag, januari 05, 2009

NÄRMILJÖ

Nu bjuder jag på några bilder från mitt närområde.
Här har man ju faktiskt en damm som kan göras till skridskobana, vilket framgår av mina foton nedtill.
Sedan experimenterar jag med att göra färg till
svartvitt, vilket kan ge spännande effekter. Lite av HDR.
(längst ner visar jag en typisk HDR-bild i färg, men så duktig är inte jag)
-------------&------------Så har jag läst en biografi om C M Bellman. Den var inte lättläst och rekommenderas inte till nöjesläsning, eller som förstagångsläsning om poeten. Men vill man få en genomgång av forskningsläget är Leif Landens "Bellman- en biografi" utmärkt. Jag var länge med i Bellmanssällskapet men gick ur då man tog till sig och prisade Ernst Brunners bok om C M B.
Och så var det för mycket koketterande och titelsjukt där.

VILL MAN STUDERA TEXTER SKA MAN GÅ HIT

Vad han fick kämpa med ekonomin, Carl Michael!! Vilket geni han var!! Vilken socialreporter, från slott till koja.
Hade han levt nu, med copyright, stimpengar och all bevakning
av rättigheter,
hade pengarna strömmat in som hos ABBA-Benny
.

C M B hade många framstående vänner t ex E Schröderheim
och dennes bror hovrättsrådet Jöran S. Och bland officerare kan nämnas
Ryttmästare von Schnell och Major Kempensköld.
Bellman höll sig à jour med den klassiska musiken. Han använder
t ex ett tema från en Haydn-symfoni. Och J M KRAUS var en av hans vänner.

Men sliten blev han! Av skulder, alkohol och rökning.