-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

torsdag, januari 15, 2009


Från Hans von Luck´s bok
"Pansarchef under Rommel"
har jag klippt ut detta.
Översten lär sig sticka strumpor
och gör succé.
Det är dom sista 50 sidorna jag
är intresserad av,
alltså fångenskapen i Sovjet. Och det är fan i mig blan
d det bästa jag läst i genren
..........&.........
Och visst är det märkligt att bildade människorna nästan alltid finner goda utvägar ur knipor. Medan andra mindre bildade deppar eller tar till kriminella lösningar.

Innan von Luck fick återvända till hemlandet 1950 blev han av
med sina strumpor. Vilka han stolt hade tänkt visa upp för sin mor.
Dom stals av ryska vakter.
Om Hans von Luck i Sverige

---------------------&--------------------

SS-regementet Dirlewanger

Under den 35 dagar långa tågresan till sin krigsfånge-ort berättar man
om sitt liv för varandra.

"En i vår skara var min senare vän Harald "Hally" Momm, en välkänd tysk hoppryttare och derbyvinnare. Till följd av "defaitistiska" yttranden om Hitler hade han degraderats från överste till kapten och överförts till den ökända SS-brigaden Dirlewanger. Han berättade om sina möten med prominenta personer i Hitlers uppvaktning."
Vilket öde för en kultiverad person som Momm!!
----------&----------
Vidare till något helt annat.
Jag brukar inte kommentera andra/tredjeklass författare. Men vilken första klassens skitstövel Liza Marklund verkar vara. Jag läser inte heller Jan Guillou, men jag beundrar hans sätt att kämpa mot rättsröta i samhället. I Liza Marklunds fall är det ju hon som är rötan.