HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

fredag, december 26, 2008

Ett slott ska ha runda torn, eller hur?
Förr var det en försvarsfråga.
Nu är det en fråga om spännande ljusinsläpp.
Varför bygger man inte fler runda höghus.
Vilken grej att ha en helt rund våning.
Med flyttbara väggar
och röra sig efter ljus och sinnesstämning
Men fan vet om vi ska höja (eller sänka) oss
till Dubais nivå. LÄS DETTA, KURIÖST!!
-----------------&----------------


Det här är min tall. Och den glädjer mig mycket. 10-12 meter från min inglasade balkong. Björkarna ställer bara till elände. Allergier och pollen och en massa (för vinden) flygande materia. Tallen bara står där
och är vacker och varierad. Och med näringsrika frön till fåglarna. Jag blir aldrig trött på den. Vidare kan en tall bli dubbelt så gammal som en gran. Det är alltid något högtidligt över tallen, men
något bondskt över granen. Jag älskar min vän här utanför. Och i Rom älskar man sina pinjer. I Grekland smaksätter man vin med tallkåda, Retsina.
Vi hittade jättestora tallkottar i Kroatien, som nu blev prydnad på julbordet. Kottar går bra att använda som skurborstar. I våras skurade jag mina föräldrars gravsten med kottar och fick bättre resultat än med borsten jag hade med. Det sägs att om man lägger lite tallkottar i sin grill blir köttet mycket godare. Man kan också ha dom som jordtäckare för växter.








-------------&------------

Samtal i kryptan. Katedralen i Warszawa.
Konstnärlig bild!
Vad avhandlas här månne?

--------------&------------
Under julhelgen har jag roat mig med en deckare/thriller, eller vad det kan vara. Roligt var det, kanske t o m fängslande.
Sällan tar ja
g mig detta nöje.
AGENTEN av John Grisham i uppläsning

av Torsten Wahlund (en mästare i denna genre).


Yours truly