HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

tisdag, oktober 14, 2008

En härlig dag!
------------&-----------
Klassisk musik

Det var ett tag sedan jag skrev om musik.
Efter en konsert i katedralen i Warszawa inbjöd organisten oss att följa med ner i kryptan. Det tackar man inte nej till.
Bland reliker och helgonben stod en kista med Paderewski jordiska stoft. Det var konsertpianisten som blev PM. Det vore nog klokt att alltmera använda kulturmänniskor i politiken.

Jan Guillou som statsminister i Sverige, kanske.
Kerstin Ekman, på vilken post som helst!
Men musik var det. En dam här i huset var sjuk och jag fick en biljett
till konserthuset. Jag fick sitt med väninnorna. Ett 1900-tals verk var instoppat bland klassikerna. Språkade med en dam om det. Och hon var kategorisk: "Jag gilla bara 1700 och 1800-tals musik". Jamen, då missar du till exempel Lars Erik
Larsson!? Pastoralsviten, romansen.
Ja, sa hon, lite irriterat. "Jag gillar bra 1700 och 1800-tal". En diletant, alltså. Eller dille-tant.
Denna inskränkthet innebar att hon även fick lämna
en del av Vivaldi utanför.
Han levde 22 år i 1600-talet innan det blev 1700. Marin Marais, den underbara viola-kompositören, hade hon säkert inte hört talas om!?
Och nästan hela Sibelius skapande. Denne gigant som jag hålle
r
som 6a 7a på min topp ten. Beethoven och Bach ligger som delad etta. Jag kan inte bestämma mig där.
-----------&----------
Tre stora kompositörer är födda samma år, 1685.
(Bach, Händel och Scarlatti)
Förra månaden köpte jag ett par skivor med Scarlatti´s pianosonater på Naxos för 10 kr styck. Fullt beredd att kasta bort dom,
men dessa skivor har nu snurrat
ideligen i min CD.
Tycker att han är lite lättare än Bach.
Sju år äldre blev han även.
VILKET HAN BEHÖVDE, FÖR
HAN SKREV HELA 555 SONATER
Beundrad av Chopin och Brahms t ex.
DOMENICO SCARLATTI

CLASSICAL NET
----------------