-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

torsdag, februari 28, 2008

Min nya dator fungerar utmärkt. Ingen blåskärm, vilket är alla byggares fasa. Det är grönt. Allt klarar den med ett swiiish. Tunga bilder, etc. Man har ju så bråttom, nu som pensionär..... Nej, men det är kul att se hela förloppet! Kolla "moderkakans" alla detaljer, osv.
---------&---------
Läser i DN följande mening: "Trixande regering bryter mot grundlagen". Helsida. Anders Björck. Ja, det är en tragisk och historisk regering vi har. Den sämsta i modern tid. Men värre är det i Frankrike! Där har man skaffat sig en president som man redan avskyr. En uppkomling och halvhysterisk pratmaskin. Som ber folk att dra åt helvete när dom inte vill skaka hand med honom.
---------------&--------------
En bekant och jag kom att tala om medicinsk etik. Hur dåligt många utsatta blir bemötta. Det har jag erfarenhet av själv. Då jag var mycket sjuk och höll på att dö skällde jag ut klinikföreståndaren, överläkaren. En kolerisk viktigpetter Västerborn. Flera gånger, till på köpet. Det skulle jag inte ha gjort.
Han svarade med samma mynt. Dock mera raffinerat. Jag blev flyttad hit och dit, sedan lagd i korridoren. Senare hemsänd. Och så tillbaka dödssjuk. Och blev ohjälpligt av med ändtrarmen, grovtrarmen och en bit av tunntarmem.
Jag har nu lärt mig att så gör man inte mot en sjuk människa. Den sjuke är i ett oerhört underläge. Man slåss inte med sådana. Jag hade senare långa samtal med min husläkare. Och med den kloke prof Järnerot om detta. Den senare kom med de förlösande orden i detta trauma: "Det var mycket illa, men nu måste det bli historia".

Liknelse: man kan inte skälla ut en nedgången knarkare fast man tycker illa om hela paketet, så att säga. Man måste ge samma bemötande och vård som hos finare sjukdomar t ex hjärtproblem. Man kan inte neka en avvisad flykting sjukvård, så länge som denne kämpar för att bli frisk. Sedan får det bli politik och juridik.

Ulf Lagerkvist ( son till Pär och tvilling med Bengt) har har skrivit en hel del bra om medicinsk etik. LÄKARE UTAN GRÄNSER VARKEN MORALISKA ELLER FYSISKA!!

-----------&-----------


Nu behöver ni inte undra längre
varför jag gillar ridsport, eller hur?!

Ni också, jag trodde väl det!


---------&--------
Jag tycker det här gamla förslaget verkar utmärkt. Ska staden expandera stort, så är det åt det här hållet. Omgivningen går inte att klaga på. Näst finast efter Rviken. Och vildmarken rätt opp mot Kilsbergen. Åker har vi så det räcker. Spannmål också. Locka hit lite norrmänn! Gör ett antal små lägenheter för rika sådana. Rika, men trötta på regn och överdriven nationalism.