HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

onsdag, januari 16, 2008


Idag hördes fågelsång vid min skogspromenad. Och snö slipper man. Respektive saknar man. Det är ungefär 50/50 bland gamlingarna här i huset.... Jag har, som vanligt, ingen fast ståndpunkt.
Eric Hallström är en av mina favoriter. Romantisk, naiv och nydanande.
Med en ganska tydlig men ändå drömsk modernism/naivism. Lekfull är han alltid.
Nu finns boken från FÄRG OCH FORM (utställningen i höstas) på Ö-o bibliotek. Låna den!

Ovanstående målning lär han ha gjort i juli. Stora konstnärer kan ta fram sitt mästerskap när som helst. Men dom jobbar alltid.
Så här såg han ut. Stilig karl. Men pipa och flaska bådar inte gott, och han blev bara 53 år. Varför icke äldre ska jag forska i någon dag.
------&-----

Eric Hallström reste till Italien 1921. Han kom till Venedig och

till Padua, till Verona och Bologna och Pistoja, till Siena och

Florens, där han trivdes bäst. I Italien visade han inte någon

större flit. Konstnärskamrater som mötte honom därnere hade

vaga minnen av att han då och då ritade och gjorde några färg-

tonsanteckningar. På försommaren 1922 var Eric Hallström åter

i Stockholm. Nils Tydén, som den sommaren kamperade ihop

med honom några veckor på Smedsudden, har berättat hur EH

satt därute i solgasset och målade nattliga italienska stadsbilder

med tecknade utkast och en hel kortlek av vykort med broar,

kyrkor, torg och floder ikring staffliet.

OM KONST
----
Mitt nästa konstmål blir Thielska Galleriet pga två saker. Dels restaureringen och så hänger man Harald Lyth. Av honom äger jag ett verk.