HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

lördag, december 08, 2007


Den unge Stalin av Simon Sebag
Tja, vad ska man säga om den? Jag har blädderläst. Och när det blir för mycket namedropping så hoppar man lite och vips är man inne i ett nytt skurkstreck. Vilken ohygglig människa han var redan från början, Koba.
Det här är en helgjuten beskrivning av det titeln säger.
Men det är fotnoter, asterisker och utvikningar till förbannelse. Luktar universitetskurs lång väg.
Många spektakulära bilder!
---------&---------
Härom dagen lyssnade jag till Dorotea Bromberg i föredraget: "Författare jag mött". Det var spännande. Men som vanligt när det gäller judar måste man höra om allt lidande som åsamkats dem. Det var 30 min. förföljelser och 40 min författare. Men hon är rysligt verbal och rolig att lyssna till. Förlaget hade stor tur i början (Singer). Men nog var det hårt arbete och envishet som var grunden. "Hon bestämde allt som skulle ges ut", fick man höra. Och sedan något som jag uppskattar; de ger inte ut "deckare".
Vid frågestunden undrade en herre vad det var som gjorde henne så framgångsrik? "Var det näsan?". Han menade säkert näsa för affärer, väderkorn. Och det har hon ju i stort mått. Men näsan talar man inte gärna om när det gäller judar, eller?
BROMBERGS FÖRLAG