-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

onsdag, februari 21, 2007

Boktips: "En kvinna i Berlin". Den rekommenderas till precis alla över 17 år. Men ändå särsklit till alla kvinnor. Jag vart skeptisk när författaren är anonym. Men efter koll på diverse utlänska sajter och det faktum att den gavs ut första gången på 50-talet utan att ifrågasättas, tror jag nu att det är ett äkta dokument. Det är en makalös berättelse. Bildad och välskriven. Osentimental och med humor.
Tillåt mig att ge ett exempel: Det utgick ett påbud till de retirerande tyska förbanden att lämna all alkohol oförstörd. Eftersom ryssarna skulle uppehållas och inskränkas i stridskraft. De som framstormade var ofta blyga ryssar, bondpojkar/soldater, enkla män som inte hade kvinnovana. Författaren skriver: "Jag är övertygad om att det inte hade förekommit ens hälften så många våldtäkter utan de mängder av alkohol som de hittade överallt hos oss".
LÄNK 1
LÄNK 2

---------------------------------
Så har jag avverkat "PARTY UNDER BLITZEN" av Elias Canetti. Det är höglitterärt skvaller om överklassen och de intellektuella i London. Den rekommenderar jag till de som vet vem Bertrand Russell, Iris
Murdoch, Oskar Kokoschka, Vaughan Williams, är t ex. Här är det humor och ironi!
Canetti använder ofta parentes. Och det gör jag gärna själv, där kommer ofta sanningen fram. Eller i alla fall blir det en sorts särskild kommunikation. Men en sådan variant som nedtill har jag aldrig tidigare sett!!

Elias Canetti
NOBELPRISET 1981