HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

lördag, oktober 21, 2006




Antony Beevor´s SPANSKA INBÖRDESKRIGET är den bok jag nu lägger ifrån mig. Det är en tung rackare. Och trögläst. Och mycket bra ! För entusiasten, historie-studenten och den som vill ha notapparat, bibliografi och kartor.
Jag har fördjupat mig i det som rör Katalonien och Barcelona. Det var däruppe som kriget slutade i
seger för högerkrafterna. Och massavrättningar tog vid. Diktatur och "Francos gulag", som B skriver, kom till.
Inte en bok för det lättsamma historie-intresset. Men ett snyggt skrytobjekt i bokhyllan.
Tillåt mig citera det han skriver om Katalonien.

"Katalonien, som under medeltiden blev en del av Aragonien, skilde sig mycket från den övriga
Pyrineiska halvön...... Katalanerna hade åtnjutit betydande makt i Medelhavsområdet. Deras välde hade omfattat Balearerna, Korsika, Sardinien, Sicilien och hertigdömet Athen"

Och som bekant kan historikerna göra det Gud Fader inte ens förmår: Nämligen, ändra på historien.
-----&-----
När vi i alla fall är i Spanien så förundras jag av att den stora flyktingströmmen till K-öarna inte kommit tidigare. När jag var på Fuerteventura tänkte jag ofta att det skulle vara ideliskt att organisera flykt hit. Bara 10 mil. Och ett hopplöst svårbevakat område. Vulkaner, berg, grottor och öken. Sedan små oaser där människan lagt sin hand. Och det var drägligt att leva. Det är nog för att Spanska Främlingslegionen håller till här, gick tanken.