-----Från verkligheten och fantasin-----

-----Från verkligheten och fantasin-----
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

fredag, april 21, 2006


Här en liten drapa med anledning av att QE fyller 80 år. Detta hände sig på det gyllene 80-talet. Galopp. Epsom. Derbydagen. Många av världens superrika sluter upp. Dom kommer med helikopter. Landar på innerplan och det ÄR ett nöje att se kvinnorna stiga ur. Vinglar till en sekund. För att sedan inta sin alldeles egna variant av majestät. Efter kommer lorden eller den multinationella VDn. Att ta sig dit i sin RR eller Cadillac medför stora problem. Köerna är enorma och lika för alla. Utom då man banar väg för Kungahuset. Dom har jag aldrig sett komma från luften. 300.000 pers är det frågan om. Många är där bara för att festa. Och banan spänner över ett jätteområde. Med starten i ett annat grevskap, typ.
-------
Då, före terrorismens otäcka nutid, kom man överheten riktigt nära. Bara ett lågt trästaket stod mellan mig och deras blåa blod. Just denna dag när QE kom tänkte jag, "fan vad nära packet man kommer". Jag hejade hurtfriskt när dom sakta gick upp till sin privata läktare. Drottningen tittade skarpt på mig i hela två ögonblick....Så övergick jag till hästarna, men det gick visst dåligt på spelet. Och jag beslöt mig för att lämna banan före sista racet. Det gör man normalt inte, det är ofta bara 6-7 lopp. Man stannar och minglar.....Dock, jag började gå nedför kullarna till stationen. Det är väl 3-4 km. Då kommer kortegen. Även tanten drar sig tillbaka. Helt ensam står jag i en kurva och kollar bilarna. "Jag vinkar inte, den saken är klar, never".... Men då vinkar tanten.....IHÄRDIGT. Och jag vinkar tillbaka lite stelt och värdigt.
L Ä N K