HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)

HEMSIDA (Från verkligheten och fantasin)
Från idévärlden. Den egentligt sanna, som ligger bortom tid och rum(enligt Platon) Och från verkligheten. Den flyktiga!!

fredag, februari 17, 2006


Här ovan har jag fyndigt lagt en bild av SARASWATI
Talets, språkets, musikens, kunskapens, sångens och konstens; kort sagt, kulturens gudinna Saraswati.
Ni kommer att förstå varför.
__________
Grevinnan satt till bords med sina två äldsta barn, utan att kunna äta det minsta.
----&----
Wittgenstein har sagt "Min värld sträcker sig så långt som mitt språk" Och tillvaron är i mycket ett "språkspel". Hur många gånger har vi inte kännt oss utanför, respektive inne i en gemenskap pga språket. Ord och uttryck har olika mening i olika gemenskaper (språkspel). Detta förklarar, samtidigt med leklusta, ungdomarnas intresse för språket. Man vill komma in från kylan. Tänk bara Fredrik Lindström på TV. Då sitter dom där !!
Härom dagen hörde jag en 18åring säga "Den tilltalar mig inte!", om en tavla. En pojke sa "Godagens", till mig. Gamla ord som legat i dvala blir lika coola som nya påhittade. "Du ser stursk ut", enligt en 15-16årig grabb.... Ny betydelse, är väl det vanligaste trixandet. Några ungefär lika gamla killar skulle ut på lördagskvällen "och göra mammografi".
---&&&---
Kirkegaard tycker att människan har fått språket för att dölja att dom inte har några tankar. Så illa är det nog inte!? Tänk bara på Disraeli när han säger att det fins tre slags lögner. "Lögn, förbannad lögn och statistik". Han hade nog kännt på att statistik är som en flickas bikini. Den visar mycket men döljer det väsentliga.
---OCH---
Till sist vill jag +a för Ludvig Rasmusson´s Åldersupproret. Den grabben (född 36) har ett språk som talar med en (mig), inte bara till oss.